Okul psikolojik danışmanlarımızın, sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yaparken kullanabileceği dokümanlar
Sınıf rehberlik uygulama sunumu için tıklayınız
Sınıf Rehberlik Dosyasını İndirmek İçin tıklayınız
Sınıf rehberlik etkinlikleri için tıklayınız.
Sınıf rehberlik dosyasında bulunması gerekenler için tıklayınız
Sınıf rehberlik dönem sonu faaliyet raporları için tıklayınız.
Bu faaliyet raporu tüm kademelere (okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise) uygundur.
2023-2024 ilkokul-Okulöncesi Örnek Sınıf Rehberlik Programını indirmek için tıklayınız.
2023-2024 Ortaokul Örnek Sınıf Rehberlik Programını indirmek için tıklayınız
2023-2024 Lise Örnek Sınıf Rehberlik Programını indirmek için tıklayınız
a) Sınıf rehberlik planını, okul rehberlik ve psikolojik danışma programı ile sınıf rehberlik programı doğrultusunda hazırlar. Bu planı, en geç Ekim ayının ikinci haftasında okul müdürüne onaylatır. Planın bir örneğini rehberlik ve psikolojik danışma servisiyle paylaşır ve uygulamalarını bu plan çerçevesinde gerçekleştirir.
b) Sınıf rehberlik programı kapsamında yer alan etkinlikleri, kendi sınıfında uygular.
c) Öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine yönelik ihtiyaçlarını belirler ve bu ihtiyaçları, okul rehberlik programına yansıtılması amacıyla rehberlik servisine iletir.
ç) Okul rehberlik programının hedefleri doğrultusunda yapılacak etkinliklerde, rehberlik ve psikolojik danışma servisiyle iş birliği içinde çalışır.
d) Her yıl Kasım ayı içerisinde, sınıfında risk altında bulunan öğrencilere dair verilerin bir örneğini rehberlik servisine sunar.
e) Uzmanlık gerektirmeyen bireyi tanıma tekniklerini, rehber öğretmen/psikolojik danışman ile iş birliği içinde sınıfında uygular; elde edilen sonuçları rehberlik servisiyle paylaşır.
f) Sınıfa yeni katılan ya da uyum sorunları yaşayan öğrencilerin okula alışmalarını kolaylaştırmak için rehber öğretmen/psikolojik danışmanla birlikte çalışır.
g) Öğrencileri; ilgi, yetenek, değer, akademik başarı ve kişilik özelliklerine göre, uygun öğrenci kulüplerine, seçmeli derslere ve sosyal etkinliklere yönlendirir. Bu süreçte rehber öğretmen/psikolojik danışmanla iş birliği yapar.
ğ) Sınıfında risk altında olduğunu fark ettiği öğrenciler için gerekli desteğin sağlanabilmesi adına rehberlik servisini bilgilendirir.
h) Öğrencilerin öğrenme stilini fark etmeleri, öğrenme becerilerini geliştirmeleri ve akademik başarılarını artırmaları amacıyla rehberlik servisiyle birlikte hareket eder.
ı) Dönem sonunda, sınıfıyla ilgili yürüttüğü rehberlik çalışmalarına ilişkin raporu okul müdürüne sunar.
i) Sosyal-duygusal, akademik ya da kariyer gelişimi açısından desteklenmesi gereken öğrencileri rehberlik servisine yönlendirir; bu öğrencilerin gelişimini desteklemek için aktif iş birliği içinde olur. Eğer okulda rehber öğretmen yoksa, öğrenciyi Rehberlik ve Araştırma Merkezi'ne (RAM) yönlendirir.
j) Okul müdürü tarafından verilen, rehberlik hizmetleriyle ilgili diğer görevleri de yerine getirir.
1. Sınıf rehber öğretmenliği görevi olmayan öğretmenler, gerektiğinde rehberlik ve psikolojik danışma servisinin planlaması doğrultusunda rehberlik çalışmalarına destek sağlar.
2. Okul rehberlik ve psikolojik danışma programının hedefleri doğrultusunda yürütülen etkinliklerde rehberlik ve psikolojik danışma servisiyle iş birliği yapar.
3. Sınıfında, sosyal-duygusal, akademik ya da kariyer gelişimi açısından desteklenmesi gereken öğrencileri, sınıf rehber öğretmeniyle iş birliği içinde rehberlik ve psikolojik danışma servisine yönlendirir. Eğitim kurumunda rehber öğretmen/psikolojik danışman bulunmuyorsa, öğrenciyi Rehberlik ve Araştırma Merkezi'ne (RAM) yönlendirir.
4. Eğitim kurumu müdürünün vereceği rehberlik hizmetleriyle ilgili diğer görevleri de yerine getirir.
Sınıf rehber öğretmeni, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini etik ilkeler doğrultusunda yürütmekle yükümlüdür. Bu kapsamda görevleri şunlardır:
a) Öğrencilere ait özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri, adli ya da idari soruşturmalar dışında, öğrenci ve velisinin izni olmadan paylaşmaz. Ancak bu bilgileri, öğrenci ve velinin onayıyla, iş birliği ve yönlendirme amacıyla ilgili uzmanlara aktarabilir.
b) Sınıf rehberlik etkinlikleri sırasında yapılan paylaşımların sınıf içinde kalması gerektiği konusunda öğrencileri bilgilendirir. Öğrencilerin özel ve gizli paylaşımlarını başkalarıyla paylaşmaz.
c) İhmal ya da istismar vakaları veya bu türden şüphe durumlarında tutanak düzenler, gerekli mercilere başvurur. Bu süreçte öğrencinin üstün yararını gözetir ve gizlilik ilkesine uygun şekilde hareket eder.
ç) Daha etkili rehberlik hizmeti sunabilmek amacıyla kendi bilgi ve becerilerini geliştirir.
d) Sınıf rehberliği için ayrılan süreyi, amacına uygun ve verimli şekilde kullanır. Bu süre zarfında rehberlik dışı etkinliklerde bulunmaz.
e) Rehber öğretmen ya da psikolojik danışmandan, öğrenciye ait özel ve gizli bilgiler talep etmez. Ancak, öğrencinin sosyal-duygusal, akademik ya da kariyer gelişimine ilişkin genel bilgiler edinebilir.
Diğer öğretmenler, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini etik kurallar çerçevesinde desteklemekle yükümlüdür. Bu kapsamda görevleri şunlardır:
a) Öğrencilere ait özel ve gizli bilgi ve belgeleri, adli ya da idari soruşturmalar dışında, öğrenci ve velisinin izni olmadan paylaşmaz. Ancak, izin alarak bu bilgileri iş birliği ve yönlendirme amacıyla ilgili uzmanlarla paylaşabilir.
b) İhmal veya istismar durumlarında ya da böyle bir şüphe hâlinde tutanak tutarak gerekli mercilere bildirir. Bu süreçte öğrencinin üstün yararı önceliklendirilir ve gizliliğe özen gösterilir.
c) Rehberlik hizmetlerine dair bilgi ve becerilerini geliştirmek için çaba gösterir.
ç) Rehber öğretmen ya da psikolojik danışmandan, öğrencinin özel ve gizli bilgilerini talep etmez. Ancak, öğrencinin danışma hizmeti aldığı konulara dair genel bilgi edinebilir.